Bij sommige oogaandoeningen kan de oogarts besluiten ooginjecties te geven. Tijdens deze behandeling spuit de arts een geringe hoeveelheid geneesmiddel in het glasvocht (een waterige, geleiachtige substantie die een groot deel van het oog opvult).

Ooginjecties

Wanneer krijgt u een intravitreale injectie?

Ooginjecties passen we toe bij bepaalde vormen van:

• Diabetische retinopathie (netvliesafwijkingen als gevolg van suikerziekte);
  • Leeftijdsgebonden natte maculadegeneratie (slijtage van de gele vlek van het netvlies);
  • Bloedvatafsluiting in het netvlies (trombose);
  • Macula-oedeem bij ontstekingen.

Medicatie

Lucentis en Avastin zijn medicijnen die de nieuwvorming en de lekkage van vaten remmen. Beide worden gebruikt voor de behandeling van maculadegeneratie en andere vaataandoeningen van het netvlies. Lucentis is geregistreerd voor de behandeling van maculadegeneratie (Lucentis). Het andere medicijn, Avastin, is niet geregistreerd. De toepassing daarvan noemen we daarom een ‘off-label’-behandeling. Behandelingen met Avastin worden niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten aangemerkt als verantwoorde zorg.

Oogkliniek Heuvelrug behandelt ook met twee andere geneesmiddelen: Eylea en Ozurdex.

Wat kunt u verwachten na ooginjecties

Uit studies blijkt dat met deze behandeling ongeveer 80 tot 90 procent stabilisatie te behalen is. Het kan zelfs een verbetering van de gezichtsscherpte geven bij 20 tot 30 procent van de behandelde mensen. Het oog moet daarvoor wel meerdere keren worden behandeld. Hoeveel injecties nodig zijn, verschilt van oog tot oog. Het aantal behandelingen varieert van 3 tot mogelijk meer dan 10 in 2 jaar. Helaas is er, ondanks de behandeling, in sommige gevallen toch een zeer snelle achteruitgang mogelijk.

De behandeling

Vlak voor de injectie verdooft de oogarts uw oog met druppels, waarna het wordt gedesinfecteerd. Een soort bekertje houdt het oog open. De injectie zelf duurt een paar seconden. U voelt hier weinig van. Mogelijk ziet u nadien vliegjes of draadjes. Dat is het ingespoten geneesmiddel. Meteen daarna mag u naar huis. Zelf autorijden is niet toegestaan. Zorg daarom alstublieft voor vervoer.

De dag na de injectie belt één van onze medewerkers u op om te vernemen hoe het met u gaat.

Controletraject na ooginjecties

Na de ooginjecties komt u in het controletraject. Meestal wordt er een afspraak gemaakt elke 1 tot 3 maand, om te kijken of er hernieuwde activiteit ontstaat. Indien dat het geval is wordt meestal besloten tot verdere behandeling.

Merkt u al eerder dat de gezichtsscherpte achteruit gaat? Of dat er toename is van vervorming? Maak dan op korte termijn een afspraak bij uw oogarts voor verdere evaluatie en eventuele behandeling. Dat geldt ook bij roodheid of pijn in het oog en sterke afname van het gezichtsvermogen.

Bij vragen of problemen kunt u op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur bellen met de kliniek: (030) 744 03 90. Voor spoedgevallen buiten kantoortijden krijgt u via het antwoordapparaat het telefoonnummer van de dienstdoende oogarts. Deze overlegt met u wat noodzakelijk is.