Het ondergaan van een staaroperatie is een spannende gebeurtenis voor de patiënt. Wordt de eigen ooglens troebel dan kan deze middels een staaroperatie vervangen worden door een heldere lens. Dat deze operatie risico’s kent, dat weten we allemaal en je hebt maar twee ogen en sommigen hebben er zelfs maar één. Stel je eens voor, er gaat iets mis…,de kans is bijzonder klein, maar toch, dan ben je je oog kwijt (figuurlijk). Dit schrikscenario houdt mensen bezig en leidt wel eens tot uitstel van behandeling met soms negatieve consequenties. Wij zoeken in zo’n geval altijd de balans tussen het voorzichtig ‘aandringen’ op een operatie en het optimaliseren van het comfort rondom deze procedure, zodat de patiënt zich op zijn/haar gemak voelt.

Het mooiste compliment dat wij als oogarts en ondersteuners kunnen krijgen, is de reactie achteraf: ‘dokter, dit was een fluitje van een cent’. Dit betekent dat we van A tot Z de ‘reis’ van slecht zien naar helder zicht aangenaam hebben kunnen maken. Dat vergt veel aandacht, betrokkenheid, expertise en vaardigheid van al onze medewerkers en oogartsen. Hypermoderne techniek ondersteunt ons in deze reis. In management termen is het populair om over ‘patient journey’ te spreken. En hoe treffend heeft mijn patiënte van gisteren ons weten te complimenteren, na het ondergaan van haar spannende staaroperatie, met de woorden : ‘dokter, dit viel reuze mee, van een vakantie krijg ik meer stress…!’

 

Drs. N.H. Trap (oogarts)