Ervaring
De phototherapeutische keratectomie van meneer Reijnders

De phototherapeutische keratectomie van meneer Reijnders

“Alles was tot in de puntjes voorbereid en uitgewerkt.”

Mijn opticien dacht aan staar

Dhr. Reijnders (50): “Het begon ermee dat ik naar de opticien ging om mijn bril bij te laten stellen. Ik zag namelijk niet goed meer. Maar de opticien kreeg het niet scherp. Hij dacht aan staar - hoewel dat ongebruikelijk is op mijn leeftijd - en verwees me naar de oogarts. Die bevestigde: ik had staar.

Ik kon binnen een maand terecht

Het reguliere ziekenhuis had een wachtlijst van zes maanden en een planhorizon van drie weken. Dat betekent dat ik pas drie weken van tevoren zou horen wanneer ik aan de beurt was. Niet heel handig. Bij Oogkliniek Heuvelrug kon ik al binnen een maand terecht.

Optometrist Janneke Walter die het onderzoek deed zag echter naast de staar ook nog iets anders. Ik bleek MDF dystrofie te hebben, een aandoening waarbij het hoornvlies beschadigd is. Drs. Nico Trap bevestigde die diagnose. Hij vergeleek mijn hoornvlies met een slecht geschilderd kozijn waar de zon op heeft gestaan: er komen allemaal blaasjes op en de verf laat los.

Mijn zicht is nu boven 125%

Dokter Trap heeft vervolgens zelf de behandeling gedaan. Tijdens een operatie is het toplaagje eraf gehaald en de onderlaag gelaserd. Daarna groeit er vanzelf een nieuw laagje overheen. Dat heeft zes maanden nodig om goed op dikte te komen. Mijn eerste oog is in de zomervakantie gedaan, het tweede vlak voor kerst. Dat is nu een half jaar geleden en ik heb deze week de laatste controle gehad: met bril is mijn zicht nu weer boven 125%. Mijn zicht is zelfs zo goed dat ik geen staarbehandeling nodig heb.

Alles werd duidelijk uitgelegd

Als de optometrist niet zo wakker was geweest, was het misschien anders gelopen. Niet alleen het resultaat is perfect, ik ben ook zeer te spreken over hoe het hele proces is gegaan. Alles werd vooraf duidelijk uitgelegd en bij het plannen van afspraken was de kliniek heel flexibel. Na de behandeling stond er keurig een tasje klaar met daarin alle medicijnen die je nodig hebt, inclusief uitleg verbaal en op papier. Alles is tot in de puntjes voorbereid en uitgewerkt. Zoals je dat verwacht, maar nergens krijgt.”

Maak een afspraak
Bel 030 744 03 90 Plan een intake