Voor de staaroperatie
De staaroperatie
Druppelen na de operatie
Speciale lenzen

Na de staaroperatie is uw pupil nog flink wijd en valt er veel licht in het oog. Het duurt ruim een dag voordat uw pupil weer langzaamaan zijn oude vorm terugkrijgt. Tot die tijd kunt u:

• gevoelig zijn voor licht (we adviseren u daarom een zonnebril te dragen);
  • ’s avonds last hebben van schitteringen en lichtkringen;
  • afstand en diepte minder goed inschatten.

Druppelen

Om een infectie of ontsteking te voorkomen, blijft u minimaal drie weken lang volgens schema druppelen met Dexamethason en Yellox. Gebruik voor elk oog een eigen flesje (schrijf een L en een R op de verpakking).

Wacht ongeveer 5 minuten na het gebruik van Dexamethason voor u met Yellox druppelt.

Niet wrijven

U mag niet in uw geopereerde oog wrijven. Dat is een van de belangrijkste instructies. We plakken uw oog niet af. Als u het prettig vindt, kunt u een doorzichtig kapje meekrijgen voor de nacht. Dit plakt u vast met tape.

Gebruikelijke activiteiten

Na de operatie kunt u vrijwel al uw activiteiten hervatten. U mag bijvoorbeeld gewoon televisie kijken, computeren, lezen, wandelen, boodschappen doen, tillen en bukken.

Sporten

Ook de meeste sporten zijn geen bezwaar. Contactsporten en watersporten raden we de eerste twee weken af.

Douchen

Na de operatie mag u gewoon douchen en uw haren wassen. Vermijd daarbij water en zeep in uw oog.

Zwemmen en sauna

Om een infectie te voorkomen, mag u de eerste twee weken niet zwemmen, naar de sauna gaan of een Turks stoombad bezoeken.

Vervoer

De eerste twee dagen na de operatie mag u niet autorijden. U kunt wel gewoon als passagier reizen met de auto, bus, tram of het vliegtuig.

Make-up

Pas vanaf twee weken na de operatie mag u oogmake-up gebruiken. Gezichtscrème is al eerder toegestaan. Zorg alstublieft wel dat u de huid rondom uw ogen vrij laat.

Bril

Na de staaroperatie heeft uw oog hoogstwaarschijnlijk een andere sterkte. Dat heeft gevolgen voor uw bril. U mag zelf bepalen wat u het meest comfortabel vindt: afzetten of ophouden. Voor de genezing van het oog maakt het niet uit.

Eventueel kunt u met uw opticien bespreken of een glas kan worden verwijderd of vervangen met een vensterglas of tijdelijk aangemeten glas.

Vier tot zes weken na de laatste staaroperatie meten we uw ogen tijdens de eindcontrole. De optometrist geeft u (indien nodig) een nieuw brilrecept.

Normale symptomen na de operatie

Wazig of minder goed zien

De dag na de operatie is uw zicht waarschijnlijk nog wazig en verminderd. De oorzaak is een tijdelijke zwelling (vochtophoping) van het oog. Dit herstelt zich meestal vanzelf gedurende de eerste week na de operatie. Het kan ook liggen aan de veranderde brilsterkte.

Roodheid en irritatie

Soms is het oog rood na de ingreep. Veel mensen nemen ook een lichte irritatie waar, of hebben het gevoel dat er een zandkorrel in het oog zit. Dat komt door het wondje en is normaal. Na ongeveer een week verdwijnen deze symptomen vanzelf.

Pijnlijk oog of hoofdpijn

De dag na de operatie kan het geopereerde oog beurs aanvoelen. U mag een pijnstiller innemen (bij voorkeur paracetamol).

Schittering in het oog

Het nieuwe lensje moet nog vastgroeien in uw oog. Tot die tijd kunt u schitteringen waarnemen. Anderen zien misschien bij u een weerkaatsing van licht op uw kunstlens. Dit is blijvend, maar voor u niet hinderlijk.

Nastaar

Enkele maanden of jaren na een cataractoperatie kunnen nieuwe troebelingen op het lenszakje ontstaan. Deze zogeheten nastaar geeft wazig zicht en is met een pijnloze laserbehandeling te verwijderen. Indien u last krijgt van wazig zicht maak dan een afspraak.